Pagina's

The New Boys Network

Is er een stevige management uitdaging waarbij externe hulp nodig is? Geen zin om weer voor veel geld management consultants in te huren voor een advies wat u zelf ook had kunnen bedenken? Doe dan een beroep op het "New Boys Network"...

In de huidige turbulente economische tijden heeft menig bedrijf een forse uitdaging om het hoofd boven water te houden. Om de winst op een acceptabel niveau te houden zijn de kosten inmiddels tot een minimum beperkt. Er is eigenlijk nog maar één manier om te overleven: het vergroten van het marktaandeel en de winst door de dingen substantieel anders te bekijken en aan te pakken. Vernieuw of verdwijn.

Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk is er binnen het bedrijf al vaak nagedacht over nieuwe producten en diensten, maar ook de concurrentie zit niet stil. Een eventuele herpositionering is overwogen. Het business model is tegen het licht gehouden. Er is advies ingewonnen bij management consultants. Enzovoort, enzovoort. Maar al deze initiatieven hebben nog niet tot de juiste ideeën geleid. Er zijn wel oplossingen bedacht, maar deze zijn "meer van hetzelfde". De reden: bedrijfsblindheid voorkomt baanbrekende oplossingen. Wat nu?

Om deze impasse te doorbreken is er maar één optie: betrek getalenteerde mensen met een zeer diverse achtergrond en ervaring bij het vinden van de oplossing. Onderzoeken naar succesvolle innovaties wijzen keer op keer uit dat teams van mensen met diverse achtergronden tot de meest creatieve oplossingen komen. Kortom, creëer een eigen "New Boys Network".

Hoe? Iedereen heeft een persoonlijk netwerk. Met social media platforms zoals LinkedIn, Facebook en Twitter groeit dit netwerk bovendien iedere dag. Breng vanuit dit netwerk een denktank van ervaren managers, jong en oud en uit verschillende branches bij elkaar om te helpen om tot creatieve en baanbrekende oplossingen te komen. Wees selectief, want de kennis, kunde, creativiteit en vooral de dynamiek die in de groep gaat ontstaan bepaalt het succes. De juiste samenstelling van het team is uiteraard afhankelijk van het op te lossen probleem...

De vraag is natuurlijk of deze, meestal druk bezette, mensen bereid zijn om tijd te investeren in het oplossen van het probleem van een ander. Wat worden ze er zelf beter van? In de eerste plaats zullen de meeste mensen die voor een dergelijk initiatief worden gevraagd zich gevleid voelen en dus graag tijd vrijmaken. Bovendien krijgen alle deelnemers de kans om ook voor het eigen bedrijf inspiratie op te doen. En 'last but not least' kunnen alle deelnemers een beroep doen op de kracht van het ontstane netwerk.

Dit voorbeeld gaat voornamelijk over het betrekken van mensen van buiten het eigen bedrijf om te helpen bij het creatieve proces. Binnen grote bedrijven valt al heel erg veel winst te behalen door de juiste mensen van verschillende afdelingen bij elkaar te brengen om nieuwe ideeën te genereren. Zoek simpelweg de creatieve geesten binnen het bedrijf en breng deze in verschillende samenstellingen bij elkaar als er behoefte is aan vernieuwende initiatieven. Hier zou veel vaker en structureler gebruik gemaakt van kunnen en moeten worden.

De tijden van gebaande paden en een "fast follower" strategie zijn definitief voorbij. Geen enkele onderneming kan zich nog veroorloven om niet voortdurend te vernieuwen. Om dat te bereiken moet aan heel veel voorwaarden worden voldaan en de af te leggen weg naar een intrinsiek innovatief bedrijf is lang en moeizaam. Maar er is geen keus. Is er echter vandaag al behoefte aan baanbrekende initiatieven, creëer dan op een slimme manier een eigen innovatienetwerk: The New Boys Network...