tag:blogger.com,1999:blog-60813093901226987882024-02-21T13:45:14.130+01:00ManagementcolumnEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-69953540907578593242012-04-01T17:01:00.001+02:002012-04-01T17:15:49.362+02:00De kracht van de Trusted AdvisorPlaats van handeling: dienstverlenende organisaties in B2B
Probleem: omzet daalt gestaag
Recovery strategy: de "Trusted Advisor"
Nu we in een "double dip" zijn aangeland en alle (grote) organisaties de hand op de knip houden hebben de grote business to business dienstverleners het moeilijk. Er wordt minder werk uitbesteed en als dat al gebeurt is de concurrentie moordend. Bovendien weten klantenEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-33360933665465233182011-11-14T21:12:00.015+01:002011-11-15T19:12:55.568+01:00The New Boys NetworkIs er een stevige management uitdaging waarbij externe hulp nodig is? Geen zin om weer voor veel geld management consultants in te huren voor een advies wat u zelf ook had kunnen bedenken? Doe dan een beroep op het "New Boys Network"...
In de huidige turbulente economische tijden heeft menig bedrijf een forse uitdaging om het hoofd boven water te houden. Om de winst op een acceptabel niveauEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-66380383807075573682011-10-15T22:06:00.002+02:002011-10-17T15:34:42.816+02:00De visie van Arsene Wenger
In de Telegraaf van 1 oktober jl stond een mooi artikel van Marcel van der Kraan over Arsene Wenger, coach van voetbalclub Arsenal. De titel: "Coach met een visie". In het artikel wordt beschreven met welke filosofie Wenger al 15 jaar richting geeft aan de successen van Arsenal. Deze visie bevat een aantal ideeën die 1-op-1 toepasbaar zijn buiten de sport...
Een aantal citaten uitEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-34613074811705283072011-10-01T10:05:00.001+02:002011-10-01T10:09:07.499+02:00Verander je leven met Priority-Today
Wie wil er niet zijn of haar idealen, dromen of zakelijke ambities werkelijkheid maken? Maar hoeveel mensen brengen dit in de praktijk? Bijna niemand. We dompelen ons massaal onder in de dagelijkse sleur en leven het leven zoals het zich aandient. De dagen vliegen voorbij. ‘Wat gaat de tijd toch snel’. Dag na dag, maand na maand, jaar na jaar… Iedere dag vragen we ons af wat we eigenlijk hebben Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-87420072982384812502010-12-18T20:53:00.007+01:002010-12-19T11:42:21.520+01:00Het Nieuwe SchuldgevoelHet Nieuwe Werken is "in". Op radio, TV en internet wordt veel aandacht besteed aan de voordelen die Het Nieuwe Werken ons gaat brengen. Door de mogelijkheid om plaats en tijd onafhankelijk te werken worden "kenniswerkers" in staat gesteld werk- en privé naadloos op elkaar aan te laten sluiten, wordt reistijd beperkt, het milieu gespaard, gaat de productiviteit omhoog en last but not least Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-46835539868620337112010-12-05T14:12:00.001+01:002010-12-05T20:15:27.115+01:00Management en Social MediaNa een aantal maanden experimenteren met de mogelijkheden van Facebook, Twitter en LinkedIn zie ik een aantal groepen die zeer actief zijn. Het zijn met name communicatie adviseurs, ZZP-ers en publicisten die succesvol gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Op het gebied van managementtheorieën en ondernemen groeit het aantal boeken over de toepassing van social media razendsnel. En het Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-12894022338737934672010-12-04T15:25:00.014+01:002011-07-17T15:29:08.710+02:00DienstosaurussenU kent ze vast wel, de collega's met meer dan 25 dienstjaren die onopvallend en ongemotiveerd rondlopen. Reorganisatie na reorganisatie overleven ze omdat ze te duur zijn om te ontslaan. Goed voor de sfeer is het niet en ze lopen vaak meer in de weg dan dat er een nuttige bijdrage wordt geleverd. Wat te doen met deze "dienstosaurussen"?
Iedereen die in een dergelijke situatie is terecht gekomen Anonymousnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-21445247965718002482010-12-01T21:33:00.000+01:002010-12-01T21:33:20.865+01:00Gerard Kleisterlee
Gerard Kleisterlee
Vandaag was ik in de gelegenheid om in "petit comité" een twee uur durende masterclass met Gerard Kleisterlee te volgen. Het betrof een initiatief vanuit Schouten en Nelissen in samenwerking met het Liliane Fonds, waar dhr Kleisterlee lid van het Comité van Aanbeveling is. Onderwerp van gesprek: visie, authenticiteit, verbindend leiderschap en rolmodellen.
Ik heb voor Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-27824329651971608042010-11-29T21:43:00.002+01:002010-11-29T22:03:33.195+01:00MailmenietjeDe laatste jaren lijkt de dagelijkse maillawine binnen bedrijven naar een hoogtepunt (dieptepunt?) te bewegen. Ik ken mensen die per dag meer dan honderd(!) zakelijke emails ontvangen. Om mij heen zie ik heel veel collega's die ten prooi zijn gevallen aan de mailverslaving die dergelijke hoeveelheden mails met zich meebrengt. De hele dag zijn ze bezig om op mails te reageren en maken geen enkele Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-54607190159826742802010-11-29T19:16:00.002+01:002010-11-29T19:22:29.513+01:00Vandaag weer energie gestoken is die medewerker die alleen maar de hele dag kan klagen. Verschrikkelijk! Niks is goed, iedereen doet het fout en je inzichten zijn volgens hem bij het gekke af. Waarom stoppen we als manager toch elke keer weer tijd in dit soort mensen. De klagers??? Je kunt ze toch niet overtuigen. Het liefst wil je ze ontslaan of misschien zelfs wel 'slaan'. Maar toch, als je Anonymousnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-76360690527396092382010-10-28T21:35:00.011+02:002010-11-27T20:35:40.555+01:00De OntkaderingsweekWelke manager heeft na jaren bij hetzelfde bedrijf of in dezelfde branche niet het gevoel inspiratie te missen? Bij iedereen komt het moment waarop je het gevoel hebt voornamelijk platgetreden paden te bewandelen. De "vernieuwende" ideeën uit de bekende omgeving lijken met de dag minder vernieuwend. Bedrijfsblindheid ligt op de loer. En dan? Doorbreek de ban, "ontkader"!
Er valt veel te leren vanEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-84276032143754448332010-10-21T19:43:00.006+02:002010-11-27T20:36:18.728+01:00Businessplan op 1 A4: Business Building BlocksBusinessplannen, ieder jaar weer een terugkerende bevalling. In stapels met "slideware" worden de plannen voor het komende jaar toegelicht. Gewapend met het businessplan en het bijbehorende budget worden de "onderhandelingen" met het topmanagement gevoerd. Na het akkoord van de directie verdwijnt het businessplan in een lade en gaan we over tot de orde van de dag. De goede voornemens verdwijnen Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-30850697723358086562010-10-10T11:29:00.008+02:002010-11-27T20:55:43.655+01:00Hoe werken op gevoel de toekomst bepaaltIedere onderneming heeft haar eigen identiteit. Deze identiteit bestaat onder andere uit een uniek gevoel dat de stakeholders bij het bedrijf hebben. Een dergelijk gevoel is nauwelijks onder woorden te brengen, maar wel essentieel om rekening mee te houden bij het nemen van beslissingen. Een business moodboard is een onmisbaar instrument om het ongrijpbare bedrijfsgevoel tastbaar te maken.
Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-88416551743508139242010-10-03T20:55:00.004+02:002010-11-27T20:56:31.115+01:00De bedrijfsidentiteit als compas voor de toekomstIk laat me graag inspireren door de visie en strategie van vernieuwende CEO's. Bij het lezen van interviews met deze mensen leest valt me keer op keer op hoe eenvoudig én geniaal tegelijk hun ideeën zijn.
Een goed voorbeeld van een CEO met een heldere visie en strategie is de CEO van Lotus (fabrikant van sportauto's), Dany Bahar. Voordat hij bij Lotus kwam werken was hij Brand Manager bij Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-67399333154586022332010-10-01T16:31:00.004+02:002010-11-27T21:05:16.810+01:00Snelcursus "Leven zonder werkverslaving"Uit: "Een werkweek van 4 uur".
Een Amerikaanse zakenman ging op doktersadvies op vakantie naar een dorpje aan de Mexicaanse kust. Omdat hij niet kon slapen na een urgent telefoontje van kantoor de eerste ochtend, liep hij 's nachts naar de pier om tot rust te komen. Een klein bootje met één visser aan boord had aangelegd en in de boot lagen verschillende grote geelvintonijnen. De Amerikaan Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-49068870252312272112010-09-19T11:09:00.007+02:002010-11-27T20:57:42.375+01:00De Chief Innovation OfficerIn de hitte van de strijd om op de korte termijn te overleven is het voor de meeste multinationals noodzakelijk gebleken om hard in de kosten te snijden en processen te optimaliseren. Nu de rook van de recessie langzaam optrekt zijn alle ondernemingen zo slank als maar mogelijk is. Bedrijfsanorexia dreigt.
We zijn op het moment aangekomen dat nog verder snijden in de kosten tot een slechts Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-75500310148201789322010-09-18T20:52:00.010+02:002010-11-27T21:08:18.787+01:006 lessen van topcoaches voor topmanagersHet staat iedereen vast nog duidelijk voor de geest, de tweede plaats op het wereldkampioenschap voetbal afgelopen zomer. Met een duidelijk en gedeeld doel voor ogen (wereldkampioen worden) trok het Nederlands elftal ten strijde.
De "basis elf" stond vast wat voor veel duidelijkheid en rust bij de spelers zorgde. De opstelling was er - met twee verdedigende middenvelders - op gericht om de Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-16662796184139806682010-09-12T12:10:00.005+02:002010-11-27T21:08:55.916+01:00Detachering 2.0In de afgelopen jaren is detachering van dienstverlenend personeel langzaam maar zeker in een andere volwassenheidsfase gekomen. Al jaren stijgen de kosten van salarissen iets meer dan de uurtarieven waardoor het rendement op detachering stukje bij beetje minder is geworden. Het gevolg van deze trend was onder andere dat bij de meeste grote dienstverleners vanaf ongeveer 2002/ 2003 ook naar Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-12651026352538664832010-07-23T17:09:00.010+02:002010-11-27T21:01:43.396+01:00Management selectie: niet polderen!Het selecteren van de juiste managers is niet eenvoudig. Er worden - terecht - zware eisen gesteld aan de kennis en ervaring van deze leidinggevenden.
Na een goed gesprek met een kandidaat die op papier én in het gesprek heeft aangetoond over de juiste "skills" te beschikken blijft er toch vaak een onbestemd gevoel hangen over de geschiktheid van de betreffende persoon. Maar waar zit 'm dat nou Edwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-6081309390122698788.post-55955734312605857162010-07-23T16:53:00.011+02:002010-11-27T21:02:42.920+01:00Maken de mensen het verschil, of (nog) niet?
Een onderneming is zo succesvol als de mensen die er werken. Dit geldt voor alle geledingen van een bedrijf. Deze "waarheid als een koe" is bij iedereen genoegzaam bekend en toch zijn er maar heel weinig organisaties die hier bij hun personeelsbeleid consequent op sturen. Het gevolg: een middelmatige organisatie.
Het structureel verbeteren van de kwaliteit van de mensen begint aan de top. AlsEdwin Kerstenhttp://www.blogger.com/profile/16920685917356841459noreply@blogger.com0