Pagina's

Gerard Kleisterlee

Gerard Kleisterlee
Vandaag was ik in de gelegenheid om in "petit comité" een twee uur durende masterclass met Gerard Kleisterlee te volgen. Het betrof een initiatief vanuit Schouten en Nelissen in samenwerking met het Liliane Fonds, waar dhr Kleisterlee lid van het Comité van Aanbeveling is. Onderwerp van gesprek: visie, authenticiteit, verbindend leiderschap en rolmodellen.

Ik heb voor mezelf een aantal interessante dingen uit deze meeting meegenomen:
  • Een visie ontstaat door goed naar de omgeving te kijken; van maatschappelijke trends tot en met een uitgebreide dialoog met alle geledingen binnen het bedrijf. Deze dialoog moet vervolgens leiden tot een gedragen en vooral inspirerende visie voor het volledige bedrijf. (Opmerking: Veel mensen weten dit, maar hoeveel topbestuurders hebben dit daadwerkelijk (succesvol) in praktijk gebracht? Hoeveel bestuurders komen regelmatig "op de werkvloer"?)
  • Innovatie is succesvol iets nieuws in de markt zetten. Innovatie ontstaat op het raakvlak van technologie, design en marketing.
  • Authenticiteit = wees jezelf (de meest eenvoudige definitie ooit...). Kies bij het samenstellen van teams alleen authentieke mensen met een grote diversiteit in persoonlijkheden en kwaliteiten. Binnen het team kunnen alle discussies worden gevoerd, maar als een besluit is genomen staat het volledige team er in woord en daad voor 100% achter. (Opmerking: wellicht een open deur, maar in hoeveel organisaties werkt dit niet heel anders).
  • Hoe politieker de organisatie, hoe zwaarder de informele structuren wegen en hoe minder slagvaardig de organisatie is. Dit kan relatief eenvoudig worden veranderd door te zorgen dat iedereen over dezelfde informatie beschikt en dat alle informatie volledig transparant is. Deze informatie moet bovendien dwars door de hiërarchie worden gedeeld. Plus: hoe platter de organisatie, hoe eenvoudiger dit is...
  • Op de agenda van managementteam meetings éérst HR en talentmanagement, vervolgens de Business onderwerpen en als laatste de cijfers. In heel veel bedrijven is dit precies andersom. Vanuit het inzicht dat de organisatie niet de mensen vormt, maar de mensen de organisatie vormen, lijkt dit de enige juiste prioriteit.
  • Authentieke mensen hebben nooit één rolmodel; dat zou immers betekenen dat ze iemand anders proberen te imiteren en dat is niet authentiek. Wel worden mensen geïnspireerd door eigenschappen van andere mensen. Bovendien is dit afhankelijk van de context waarin je iemand ontmoet en op welke moment in je ontwikkeling.
Ik was onder de indruk van de rust, eigenheid en benaderbaarheid van deze topindustrieel. Ook de ogenschijnlijk eenvoudige manier om naar complexe problemen te kijken was een eye-opener. Al met al een zeer inspirerende middag...

1 opmerking: