Pagina's

Mailmenietje

De laatste jaren lijkt de dagelijkse maillawine binnen bedrijven naar een hoogtepunt (dieptepunt?) te bewegen. Ik ken mensen die per dag meer dan honderd(!) zakelijke emails ontvangen. Om mij heen zie ik heel veel collega's die ten prooi zijn gevallen aan de mailverslaving die dergelijke hoeveelheden mails met zich meebrengt. De hele dag zijn ze bezig om op mails te reageren en maken geen enkele voortgang op de dingen die er echt toe doen.

Onorthodoxe maatregelen zijn noodzakelijk. Zo lees ik mijn mail nog maximaal één keer per dag gedurende één uur (en ben van plan dit verder terug te brengen naar drie keer per week) om verslaving (en een zachte zakelijke dood) te voorkomen. Daarnaast heb ik alle abonnementmails opgezegd en heb ik een grote hoeveelheid "rules" op mijn inbox gezet. Deze rules handelen voor mij dagelijks een kwart tot de helft van mijn mail af. Ik zie bij het opstarten van de inbox één voor één alle ter informatie mails direct naar de 'deleted items' verdwijnen en wordt bepaalde terugkerende mail direct gearchiveerd in de juiste "personal folders". Heerlijk om te zien hoe je inbox voor je ogen halveert terwijl je van een kop koffie geniet...
Mailmenietje

Nu is het tijd voor de volgende stap. Ik introduceer hierbij het "mailmenietje". Een icon dat je onderaan je mail kunt opnemen om daarmee aan te geven dat je niet gediend bent van allerlei overbodige(!) mail. Dit moet verzenders er toe aanzetten om goed na te denken of wat ze naar je versturen werkelijk noodzakelijk is...

Nu we toch bezig zijn: mogelijk is er ook behoefte aan een "twittermenietje", "belmenietje" of "smsmenietje". Maar misschien draaf ik nu een beetje door ;-)

1 opmerking: