Pagina's

Hoe werken op gevoel de toekomst bepaalt

Iedere onderneming heeft haar eigen identiteit. Deze identiteit bestaat onder andere uit een uniek gevoel dat de stakeholders bij het bedrijf hebben. Een dergelijk gevoel is nauwelijks onder woorden te brengen, maar wel essentieel om rekening mee te houden  bij het nemen van beslissingen. Een business moodboard is een onmisbaar instrument om het ongrijpbare bedrijfsgevoel tastbaar te maken.

Iedereen is het er inmiddels wel over eens dat bedrijven die kans zien om de harten van hun werknemers en klanten te veroveren aanzienlijk succesvoller zijn dan bedrijven die hier niet in slagen. Echter, tot op de dag van vandaag gaat alle (management) aandacht uit naar het opstellen van visies en strategieën voor de (middel)lange termijn en de daarvan afgeleide jaarplannen. Hoewel deze plannen noodzakelijk zijn, raken de volzinnen en puntige acties zelden het hart van werknemers en klanten. Het business moodboard kan deze leemte invullen...


Het proces om tot het business moodboard te komen is op zichzelf al de moeite waard. Plan een aantal "plak en knip" sessies binnen het bedrijf waarin groepjes medewerkers verschillende moodboards maken. Deze kunnen vervolgens worden samengevoegd tot één moodboard waarin in één oogopslag feilloos het bedrijfsgevoel wordt overgebracht. Of schrijf een wedstrijd uit en laat iedereen stemmen om op die manier het beste moodboard te selecteren. Het uiteindelijke moodboard is daarmee de basis geworden om de bedrijfsidentiteit te bewaken en eenduidig te kunnen communiceren.

Als het business moodboard wordt gecombineerd met de Business Building Blocks (een framework van 1 A4 voor een businessplan) zijn het bedrijfsgevoel én de bedrijfsprioriteiten in twee plaatjes te vatten. Wie wil dat niet...
Wat is een moodboard? Het doel van een moodboard is dat je de sfeer in één keer ziet. Diverse elementen communiceren details die voor de stakeholders belangrijk zijn. Maar het verbeeld ook hun dromen en aspiraties. Het beeld uit wie en waar de stakeholders graag zou willen zijn. Typische elementen zijn o.a. de (leef-/werk)omgeving, merkvoorkeuren, carrière, toekomstbeeld en vrijetijdsbesteding. Een Moodboard visualiseert dus de uitgangspunten en doelstellingen. Een Moodboard kan uitstralen wie je nu bent en/ of waar je naartoe wilt.Toegepast op het maken van businessplannen betekent dit dat met woorden, foto's en ander materiaal een overzicht wordt gemaakt waarmee in één oogopslag een gevoel wordt overgebracht. Dit kan het gevoel bij een onderneming zijn, een afdeling, maar ook een bepaald product of een dienst. Het moodboard kan ook helpen om het imago ("wat wil je zijn") en de indentiteit ("wat ben je") van een bedrijf weer op één lijn te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten