Pagina's

De Ontkaderingsweek

Welke manager heeft na jaren bij hetzelfde bedrijf of in dezelfde branche niet het gevoel inspiratie te missen? Bij iedereen komt het moment waarop je het gevoel hebt voornamelijk platgetreden paden te bewandelen. De "vernieuwende" ideeën uit de bekende omgeving lijken met de dag minder vernieuwend. Bedrijfsblindheid ligt op de loer. En dan? Doorbreek de ban, "ontkader"!

Er valt veel te leren van "best practices" bij andere bedrijven en met name bij bedrijven in andere branches. Door goed te kijken hoe andere bedrijven omgaan met bedrijfsaspecten zoals visie/ strategie, HR, verkoop, innovatie etcetera worden de bestaande kaders doorbroken en nieuwe ideeën opgedaan.

Hoe kan de "ontkaderingsweek" het best worden ingevuld? De volgende ingrediënten zijn belangrijk:

  1. Per kwartaal wordt er één dag "ontkaderd". Voor iedere ontkaderdag wordt een specifiek thema gekozen.
  2. Ter voorbereiding wordt door degene die gaat meelopen duidelijke doelen gesteld voor de betreffende dag. Deze doelen worden van tevoren besproken. Een goede voorbereiding is belangrijk om het "ontkaderen" zo goed mogelijk te laten slagen. Onderwerpen zijn o.a. visie/ strategie, budgettering, teambuilding, klantenbinding, HR, R&D/ Innovatie en inkoop.
  3. Afhankelijk van de gestelde doelen worden ontkaderdagen gevuld met afspraken (managementteam overleggen, klantafspraken, HR meetings etc).
  4. Ontkaderen gebeurt op een vergelijkbaar hierarchisch niveau zodat beide partijen er voordeel bij hebben.
  5. Degene die meeloopt geeft aan zijn gastheer na iedere dag ontkaderen zijn oprechte mening over zijn bevindingen.
Uiteraard is ook een compleet andere invulling mogelijk, afhankelijk van de inspiratie (informatie) behoefte. Als de insteek goed wordt gekozen ontstaan er bij beide deelnemers veel nieuwe indrukken waardoor op een andere manier naar de problemen in de eigen onderneming wordt gekeken. Een nieuw en breder referentiekader dat als breekijzer fungeert om bekende problemen met een frisse blik te bekijken. Een mooi vooruitzicht...

1 opmerking:

  1. Date Reitsema (@Date68)29 oktober 2010 om 10:51

    Helemaal eens met de uitgangspunten, aanleiding en doelstelling. Heb ook beperkte maar goede ervaringen met het fenomeen. Ik zou dit anders vormgeven, zodat het laagdrempeliger wordt en voor een grotere doelgroep te realiseren is. Toch nog maar eens samen een kop koffie over drinken.

    BeantwoordenVerwijderen