Pagina's

Het Nieuwe Schuldgevoel

Het Nieuwe Werken is "in". Op radio, TV en internet wordt veel aandacht besteed aan de voordelen die Het Nieuwe Werken ons gaat brengen. Door de mogelijkheid om plaats en tijd onafhankelijk te werken worden "kenniswerkers" in staat gesteld werk- en privé naadloos op elkaar aan te laten sluiten, wordt reistijd beperkt, het milieu gespaard, gaat de productiviteit omhoog en last but not least kosten bespaard. Ik geloof in het concept van Het Nieuwe Werken, maar of het ook lukt om het in de praktijk te brengen...

In de afgelopen jaren heb ik regelmatig thuis gewerkt. Meestal om een businessplan af te maken, stukken te lezen of andere dingen te doen die langdurige concentratie vragen. Mijn ervaring: dit werkt uitstekend, op een thuiswerkdag ben ik aanzienlijk productiever dan op kantoor. Maar... dit is slechts een voorbeeld van plaats onafhankelijk werken (of eigenlijk: telewerken). Bovendien, nog steeds werk ik op deze thuiswerkdagen dezelfde uren als op kantoor: van half negen 's ochtends tot zes uur 's avonds.

De stap om naast plaats ook tijd-onafhankelijk te werken blijkt (in mijn geval) aanzienlijk groter. Afgelopen week had ik er na een aantal avonden doorwerken op donderdagmiddag rond een uur of drie genoeg van. Ik besloot dat het even voldoende was geweest en dat ik de rest van de middag zou besteden aan het lezen van een boek. Na ongeveer een kwartier sloeg het toe: een niet te onderdrukken schuldgevoel. Na jaren geprogrammeerd te zijn om minimaal "van negen tot vijf" met werken bezig te zijn bleek dit te voelen als spijbelen. En dat terwijl mijn smartphone naast me op de bank lag om in ieder geval bereikbaar te zijn. De volgende gedachte was: als dit al een schuldgevoel oplevert, wat gebeurt er dan als ik een keer op een werkdag met mijn dochter op pad ga?!?

Maar goed, stél dat ik na de nodige oefening mijn overdreven plichtsbesef heb overwonnen, hoe gaat mijn werkomgeving er op reageren dat ik er af en toe wat andere werktijden op na hou? Bij veel collega's zal dit - ondanks de support voor de principes van Het Nieuwe Werken - toch de wenkbrauwen doen fronsen...

Mijn conclusie (mits ik enigszins representatief ben): acceptatie voor plaatsonafhankelijk werken is er bij de meeste bedrijven en werknemers wel (hoewel je je kunt afvragen wat de reacties zijn als iemand tijdens een videocall in een strandtent blijkt te zitten...). Voor tijdonafhankelijk werken moet aanzienlijk meer worden overwonnen. Op dat gebied is een forse cultuuromslag nodig. Een kwestie van doorzetten, je over je schuldgevoel heen zetten en geen aandacht besteden aan de rare blikken op kantoor. Ik ga er voor...

(P.S. Nu ook nog zorgen dat als medewerkers van mijn business unit op deze manier werken, ik dit ook zonder rare blikken van mijn kant en in het volste vertrouwen accepteer... :-) )

Management en Social Media

Na een aantal maanden experimenteren met de mogelijkheden van Facebook, Twitter en LinkedIn zie ik een aantal groepen die zeer actief zijn. Het zijn met name communicatie adviseurs, ZZP-ers en publicisten die succesvol gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden. Op het gebied van managementtheorieën en ondernemen groeit het aantal boeken over de toepassing van social media razendsnel. En het aantal zelfbenoemde experts daarmee ook... Wat ik nog niet veel ben tegen gekomen zijn managers die binnen grote ondernemingen succesvol zijn geweest in het toepassen van social media. Uiteraard zijn er wel succesverhalen te vinden, maar de vraag is of dit niet de gewenste situatie beschrijft in plaats van de werkelijke situatie...

Ik heb me tot doel gesteld om in 2011 een succesvol social network op te bouwen dat samen met mij de businessdoelstellingen voor 2011 gaat realiseren. Daarbij moet de motivatie vanuit het netwerk komen in plaats van vanuit de maandelijkse salarisbetaling. Dus niet meer als manager met een managementteam, maar veel meer als facilitator van een businessthema waar mensen "warm" voor lopen en op die manier successen behalen.

Het wordt nog een hele klus, als "believer" in een omgeving die wat conservatiever in elkaar steekt. Maar het doel staat helder voor ogen, we gaan toekomst schrijven door de principes van social networking succesvol in de dagelijkse praktijk toe te passen! Wordt vervolgd...

Dienstosaurussen

U kent ze vast wel, de collega's met meer dan 25 dienstjaren die onopvallend en ongemotiveerd rondlopen. Reorganisatie na reorganisatie overleven ze omdat ze te duur zijn om te ontslaan. Goed voor de sfeer is het niet en ze lopen vaak meer in de weg dan dat er een nuttige bijdrage wordt geleverd. Wat te doen met deze "dienstosaurussen"?

Iedereen die in een dergelijke situatie is terecht gekomen heeft ergens tijdens zijn of haar carrière op het punt gestaan het bedrijf te verlaten omdat "de rek er uit was". Het einde van de persoonlijke groei was in zicht of bereikt. Door op dat moment voor zekerheid te kiezen en niet voor het volgen van de eigen passie/ ontwikkeling worden de dienstosaurussen geboren.

Gerard Kleisterlee

Gerard Kleisterlee
Vandaag was ik in de gelegenheid om in "petit comité" een twee uur durende masterclass met Gerard Kleisterlee te volgen. Het betrof een initiatief vanuit Schouten en Nelissen in samenwerking met het Liliane Fonds, waar dhr Kleisterlee lid van het Comité van Aanbeveling is. Onderwerp van gesprek: visie, authenticiteit, verbindend leiderschap en rolmodellen.

Ik heb voor mezelf een aantal interessante dingen uit deze meeting meegenomen: