Pagina's

De Ontkaderingsweek

Welke manager heeft na jaren bij hetzelfde bedrijf of in dezelfde branche niet het gevoel inspiratie te missen? Bij iedereen komt het moment waarop je het gevoel hebt voornamelijk platgetreden paden te bewandelen. De "vernieuwende" ideeën uit de bekende omgeving lijken met de dag minder vernieuwend. Bedrijfsblindheid ligt op de loer. En dan? Doorbreek de ban, "ontkader"!

Er valt veel te leren van "best practices" bij andere bedrijven en met name bij bedrijven in andere branches. Door goed te kijken hoe andere bedrijven omgaan met bedrijfsaspecten zoals visie/ strategie, HR, verkoop, innovatie etcetera worden de bestaande kaders doorbroken en nieuwe ideeën opgedaan.

Hoe kan de "ontkaderingsweek" het best worden ingevuld? De volgende ingrediënten zijn belangrijk:

Businessplan op 1 A4: Business Building Blocks

Businessplannen, ieder jaar weer een terugkerende bevalling. In stapels met "slideware" worden de plannen voor het komende jaar toegelicht. Gewapend met het businessplan en het bijbehorende budget worden de "onderhandelingen" met het topmanagement gevoerd. Na het akkoord van de directie verdwijnt het businessplan in een lade en gaan we over tot de orde van de dag. De goede voornemens verdwijnen daarmee als sneeuw voor de zon. Dat moet en kan anders...

Hoe werken op gevoel de toekomst bepaalt

Iedere onderneming heeft haar eigen identiteit. Deze identiteit bestaat onder andere uit een uniek gevoel dat de stakeholders bij het bedrijf hebben. Een dergelijk gevoel is nauwelijks onder woorden te brengen, maar wel essentieel om rekening mee te houden  bij het nemen van beslissingen. Een business moodboard is een onmisbaar instrument om het ongrijpbare bedrijfsgevoel tastbaar te maken.

Iedereen is het er inmiddels wel over eens dat bedrijven die kans zien om de harten van hun werknemers en klanten te veroveren aanzienlijk succesvoller zijn dan bedrijven die hier niet in slagen. Echter, tot op de dag van vandaag gaat alle (management) aandacht uit naar het opstellen van visies en strategieën voor de (middel)lange termijn en de daarvan afgeleide jaarplannen. Hoewel deze plannen noodzakelijk zijn, raken de volzinnen en puntige acties zelden het hart van werknemers en klanten. Het business moodboard kan deze leemte invullen...

De bedrijfsidentiteit als compas voor de toekomst

Ik laat me graag inspireren door de visie en strategie van vernieuwende CEO's. Bij het lezen van interviews met deze mensen leest valt me keer op keer op hoe eenvoudig én geniaal tegelijk hun ideeën zijn.

Een goed voorbeeld van een CEO met een heldere visie en strategie is de CEO van Lotus (fabrikant van sportauto's), Dany Bahar. Voordat hij bij Lotus kwam werken was hij Brand Manager bij Ferrari. Bahar heeft de (on)dankbare taak om het al 15 jaar verliesgevende Lotus weer winstgevend maken. De richting die hij de komende decennia voor Lotus heeft uitgezet bevat de volgende ingrediënten.

Snelcursus "Leven zonder werkverslaving"

Uit: "Een werkweek van 4 uur".

Een Amerikaanse zakenman ging op doktersadvies op vakantie naar een dorpje aan de Mexicaanse kust. Omdat hij niet kon slapen na een urgent telefoontje van kantoor de eerste ochtend, liep hij 's nachts naar de pier om tot rust te komen. Een klein bootje met één visser aan boord had aangelegd en in de boot lagen verschillende grote geelvintonijnen. De Amerikaan complimenteerde de Mexicaan met de kwaliteit van zijn vissen.

'Hoe lang heb je er over gedaan om ze vangen?' vroeg de Amerikaan.
'Maar heel even' antwoordde de Mexicaan in verbazingwekkend goed Engels.
'Waarom blijf je dan niet langer op zee om meer vis te vangen?' vroeg de Amerikaan vervolgens.
'Ik heb genoeg om mijn gezin te onderhouden en er een paar aan mijn vrienden te geven' zei de Mexicaan terwijl hij de vissen in een mand deed.
'Maar wat doe je de rest van de tijd?'
De Mexicaan keek hem aan en lachte. 'Ik slaap uit, vis wat, speel met mijn kinderen, houd siësta met mijn vrouw Julia en wandel iedere avond naar het dorp waar ik wijn drink en gitaar speel met mijn vrienden. Ik heb een druk leven señor.'